Saturday, March 10, 2012

avb kena pecat


daripada seorang pengurus yang paling hangat akhir musim lepas dari porto, akhirnya dipecat oleh majikan baru, chelsea. chelsea telah punya 8 pengurus sejak jose mourinho. masalah chelsea bukan pengurus. masalah chelsea adalah pemain bintang yang berlagak atau abramovic itu sendiri. pemain-pemain bintang yang berlagak tersebut sebenarnya telah melepasi zaman-zaman kegemilangan mereka..

'jika pengurus tidak menukar pemain, pemain akan 'menukar' pengurus' -anon

menguruskan kelab tidak sama menguruskan bisness. walaupun mungkin hampir sama. kelab bolasepak produknya - manusia. bisness ada manusia, ada bukan manusia. dan mengurus bukan manusia dengan duit yang banyak tidak susah. produk kelab itu manusia , yakni pemain tidak bermain bagus, tidak hormat pengurus dan jersi yang dipakai maka kelab akan menghadapi masalah.

di hari-hari awal avb datang chelsea, dan mengambil roberto di matteo sebagai penolong merupakan satu kesilapan awal. kegagalan avb sepatutnya kegagalan RDM itu sendiri, kecuali dia tidak benar-benar membantu avb di masa-masa sukar. sesuatu yang dia rasa dia tidak diberikan masa yang mencukupi sebelum dipecat dari west brom albion musim lepas. dan apabila RDM ambil alih dan menang lawan birmingham, dia dedikasikan kemenangan tu kepada Avb. Tahik Kucing!

Avb tidak menyesal kena pecat, sementelah dalam menjadi pengurus bolasepak level dunia, dipecat juga mendapat sejumlah wang pampasan yang besar. cuma dia mungkin terkilan menggunakan demokrasi, tidak diktaktor dalam dressing room chelsea...

2 comments:

  1. Seseorang yg hebat di sesuatu kelab tak semestinya akan terus nampak hebat di kelab lain. Bukan saja pengurus, pemain pun begitu juga...

    ReplyDelete
  2. jr

    yelah cuma kadang masa perlu cukup untuk membuktikan kehebatan...

    ReplyDelete